tisdag 2 april 2013

Oliv- och fetaostfyllt bröd

Jag älskar hembakat bröd och gillar inte butikens alls så mycket. Efter att jag läst boken "Den hemlige kocken" har jag slutat äta fabriksgjorda bröd. Eller ja, om vi nu plötsligt inte alls skulle ha något annat bröd än det hemma måste jag ju äta det...
Det finns ju så många små bagerier med goda bröd som man borde "uppmärksamma" mer.

Det här brödet blir jättegott och passat utmärkt till t.ex picknicken, som ett gott bröd till salladen eller bara att äta som så. Man kan ju variera fyllningen i brödet, men jag körde på det grekiska och valde att fylla brödet med oliver, fetaost och oregano. Ett riktigt "fredagsmysbröd" kan man säga!

Oliv- och fetaostfyllt bröd:
1 bröd (brödform)

25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten
1 tsk salt
1 nypa socker
2 msk olja
6 - 7 dl vetemjöl

Fyllnig:
ca 10 st oliver (tog både svarta och gröna)
fetaost
ca 3 msk olja
1/2 - 1 msk torkad eller hackad färsk oregano



















Sätt ugnen på 225°c. Lös upp jästen i vattnet och tillsätt salt, socker och olja. Ha i mjölet, lite i taget, tills degen känns tillräckligt fast. Låt degen vila under bakduk ca 10 min.
Gör fyllningen under tiden. Ta bort kärnorna från oliverna om de har kärnor och skär de i lite mindre bitar. Smula fetaosten och blanda alla ingredienserna till fyllningen.
Kavla ut degen till en rektangulär platta. Bred på fyllningen och rulla ihop från långsidan. Skär rullen mitt itu och lägg bredvid varandra i en bakplåtspappersklädd brödform.
Låt jäsa under bakduk 25 - 30 min. Grädda i mitten av ugnen 15 - 20 min. När du sätter in brödet kan du samtidigt slänga in lite varmt vatten, då blir skorpan hård.























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar