tisdag 9 april 2013

Gästbloggare - Bakmanda


Halloj! Jag heter Amanda och är snart 16 år. I höst börjar jag på gymnasium och förhoppningsvis kommer jag in på linjen restaurang och livsmedel med inriktning på bageri och konditori. Det var när jag var 12 år som jag upptäckte hur mycket jag gillade att baka. Jag bakade allt mer och människor omkring mig uppskattade verkligen mina bakverk. Det var då jag äntligen kunde svara på vad jag vill bli när jag blir stor, nämligen konditor. 
Jag har en väldigt stark vilja och jag är även en stor drömmare. I somras var jag i London för första gången och det var då jag upptäckte en ny kärlek. Min dröm är att flytta till London efter jag har gått ut gymnasiet. Det är där jag vill bo ett tag och utveckla mina bakkunskaper. Efter allt springande mellan olika gymnasium har alla med restaurang och livsmedels linjen sagt att det inte finns någon speciell vidarutbildning på universitet för just den linjen utan det bästa är att jobba utomlands för att utvecklas. Och det är exakt vad jag kommer att göra. Sedan fortsätter mina drömmar i den riktningen, jag vill göra en bakbok och starta ett eget litet konditori. Kort och gott så är jag en liten tjej med stora drömmar.

















Och jag kan ju inte lämna denna fina bloggen hos Matilda utan att slänga in ett av mina favorit recept. Jag är en riktigt chokladälskare så här kommer ett recept på Choklad och cheesecake kaka. Den smakar inte alls cheesecake men toppingen ger en väldigt god syrlighet på det hela plus att det gör chokladkakan kladdigare. Toppa med några hallon innan kakan ska in i ugnen för extra syrlighet.

Ingredienser:
2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
4 msk kakao
1 dl vetemjöl
100 g smör eller margarin
Topping:
50 g philadelphiaost
1/4 dl socker
12 g rumsvarmt smör eller margarin
½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt de torra ingredienserna och blanda sedan ihop allt tillsammans med smöret. Smöra och bröa en form och häll i chokladsmeten.
Topping: Vispa ihop alla ingredienser och klicka över chokladsmeten. Ta en gaffel och marmorera kakan genom att röra runt lite så att chokladsmeten blandas med den ljusa. Grädda i 175 grader ca 15 minuter.


























Det sista jag vill säga är tack för att jag fick gästblogga här men också; ge inte upp dina drömmar.

//Amanda - Bakmanda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar