tisdag 19 februari 2013

Oreo Cheesecake stuffed Chocolate Chip Cookies

Alltså de här kakorna, de är SÅ goda! Det var egentligen ett litet "experiment" där jag skulle testa att baka med Philadelphia Marabou som jag skrev om igår, och ja, kakorna blev mycket goda måste jag säga. Ett långt namn igen, men det är alltså (om vi ska tala svenska) vanliga chokladkakor (chocolate chip cookies) fyllda med Philadelphia Marabou och Oreo. Jag använde Mini Oreos och då tog jag en hel per kaka, men om du använder normalstora Oreos kan man ta en halv.
För de som bor i Finland: det finns ju inte Oreo-kakor här (mina är köpta på båten), men Domino-kakor smakar helt likadant så det går bra att använda!

Oreo Cheesecake stuffed Chocolate Chip Cookies:
ca 8 - 10 st kakor

Kakdeg:
75 g mjukt smör
1/2 dl strösocker
1 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1/2 tsk vaniljpulver/vaniljsocker
50 g hackad mörk choklad (eller mjölkchoklad om du vill)

Fyllning:
1/2 dl Philadelphia Marabou
2 msk mjukt smör
8 - 10 st mini Oreos eller 4 - 5 vanliga Oreos

Sätt ugnen på 200°c. Börja med att göra kakdegen. Vispa smör och socker krämigt med elvisp eller i maskin. Tillsätt ägget och vispa lite till. Blanda mjöl, bakpulver, salt, vanilj och hackad choklad. Rör ner i smöret och blanda till en slät, fast deg. Låt vila en liten stund i kylskåpet.
Blanda Philadelphia och smör. Ta fram kakdegen och dela i 8 - 10 st lika stora bitar. Rulla en bit till en boll, platta ut till en rund platta i handen, lägg på en tesked fyllning och en kaka i mitten. Ta upp degen från sidorna och nyp ihop så att degen täcker fyllningen och rulla till en boll. Var försiktigt så att degen inte spricker! Lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper. Gör likadant med resten av degen.
Grädda i mitten av ugnen ca 12 - 13 minuter.
Servera gärna med ett glas kallt mjölk.


























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar