tisdag 21 mars 2017

Smulpajscheesecake med jordgubbar, basilika, lime och chokladsmuldeg

Jordgubbar, lime och basilika… ah, det är sommar det!




Under helgen kände jag för att baka och passade då på att testa en av alla mina nedskrivna idéer. Ni skulle se mina anteckningar i telefonen.. Fullt med recept och idéer jag plötsligt kan ha kommit på överallt.

Den här kakan kom jag på efter att jag en eftermiddag suttit och bläddrat i mina bakböcker, såg ett recept på en cheesecake och kreativiteten började flöda! Då föds ju de bästa idéerna.

Men lime och basilika i en cheesecake?? tänker du kanske nu. Inte vanligaste smakerna i en cheesecake nej, men åh vilken lyckad kombo ändå. Det kombinerat med jordgubbar och chokladsmuldeg… Oj oj oj vad gott! Vill du lyxa till det – servera kakan med en stor kula vaniljglass.



Receptet på mördegen är det enda receptet på mördeg som behövs, 1-2-3-deg som det kallas, hur lätt som helst att minnas utantill och perfekt i konsistensen. Du kommer troligen inte behöva all mördeg, så med resterande deg kan du laga några goda småkakor eller frysa in den för senare bruk.

Smulpajscheesecake med jordgubbar, lime, basilika och chokladsmuldeg:

Mördegsbotten:

100 g strösocker

200 g smör, tärnat

300 g vetemjöl

1 ägg

Lägg alla ingredienser i en skål och kör i maskin med vinge eller nyp ihop med fingrarna till en fast deg. Plasta in degen och låt vila i kylskåpet ca 15 min eller längre.

Sätt ugnen på 200 grader. Kavla ut degen på mjölat bakbord och fodra en paj- eller springform (jag använde en springform som är 18 cm i diameter) med degen och skär bort överflödig deg runt kanten med en kniv eller tryck ut degen jämnt i formen istället för att kavla. Nagga bottnet och täck kanterna med aluminiumfolie så inte kanterna sjunker ner under gräddning. Förgrädda i mitten av ugnen 10 min.

Sänk temperaturen till 175 grader.

Blanda 2 dl frysta, delade, jordgubbar med 1 msk majsstärkelse (så de inte börjar vattnas under gräddning). Om du använder färska jordgubbar behöver du inte blanda med majsstärkelse. Fördela jordgubbarna på det förgräddade bottnet och gör cheesecakefyllningen;

Cheesecakefyllning:

200 g färskost, naturell

1 ägg

1/2 dl strösocker

1 msk majsstärkelse

1 krm vaniljpulver

rivet skal från 1 lime och saft från 1/2

2 msk finhackad basilika

Vispa ihop alla ingredienser i en skål och bred ut smeten ovanpå jordgubbarna. Gör smuldegen;

Chokladsmuldeg:

75 g smör

1/2 dl strösocker

1 1/2 dl havregryn

1 dl vetemjöl

50 g mörk choklad, grovhackad

Nyp ihop alla ingredienser för hand eller kör i maskin med vinge. Strö smuldegen ovanpå cheesecakesmeten och grädda sedan kakan i mitten av ugnen ca 40 min. Stäng av ugnen och låt stå på eftervärme ett tag. Ta ut kakan, låt kallna och lägg sedan i kylskåp, gärna över natten, för att sätta sig ordentligt.




//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar