torsdag 24 mars 2016

Tårta med lime, svarta vinbär och kokos

För ett par veckor sedan var det årets höjdpunkt - mello! För att fira det bakade jag en otroligt fräsch tårta med smak av lime, svarta vinbär och kokos. Som botten hade jag luftiga white velvet bottnar och tårtan fyllde jag med lime curd, rårörda svarta vinbär och kokosfrosting. Ja du hör ju, visst låter det gott?

Tårtan dekorerade jag med mello-loggan som jag gjort av smält socker och kristyr. Jag hade fått en idé som jag försökte förverkliga och visst lyckades det rätt bra, men lite trixigt var det allt.




Här får ni receptet;

Tårta med lime, svarta vinbär och kokos:
18 cm i diameter

White velvet bottnar:
3 st (receptet hittade jag hos sockerrus)

4 äggvitor (spara två av äggulorna till lime curden!)
2 1/2 dl mjölk
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 dl strösocker
1 nypa salt
175 g smör, rumstempererat
ev. gul och rosa pastafärg

Smöra tre formar, 18 cm i diameter, och lägg ett bakplåtspapper på botten. Sätt ugnen på 175°c. Vispa ihop äggvita och mjölk i en skål. Blanda mjöl, bakpulver, socker och salt i en annan skål. Kör smöret några sekunder i mikron så det blir en aning rinnigt. Rör ner smöret i mjölblandningen och rör till en slät deg. Tillsätt 1/3 av äggblandningen och rör till en slät smet. Tillsätt en till 1/3 och rör igen. Tillsätt den sista delen och rör till en slät smet. Om du vill färga smeten; dela upp smeten i tre delar. Håll den ena ofärgad och färga de två andra med rosa samt gul pastafärg. Fördela smeten i de tre formarna och grädda i mitten av ugnen ca 35 min. De ska vara torra i mitten när de är klara. Låt svalna.

Lime curd:
4 lime
40 g smör
1 dl strösocker
1 1/2 msk maizena (majsstärkelse)
1 ägg
2 äggulor

Koka upp smör, socker och skal och saft från 3 limefrukter i en kastrull. Sila vätskan. Blanda maizena med saften från den fjärde limen och vispa ner det i den silade blandningen. Vispa ihop ägget med äggulorna och rör även ner det i blandningen. Lägg tillbaka på spisen och sjud under vispning till en tjock kräm. Låt svalna och förvara i kylskåpet.

Rårörda svarta vinbär:
ca 150 g frysta svarta vinbär
1/2 - 3/4 dl strösocker

Blanda vinbären med sockret i en skål. Låt bären tina upp och sockret smälta. Det kan ta några timmar. Rör om några gånger under tiden så sockret fördelas jämnt bland bären.

Kokosfrosting:
100 g smör
4 dl florsocker
1 krm vaniljpulver
400 g färskost
ca 1 dl tjock kokosmjölk/kokosgrädde

Vispa smör, socker och vanilj vitt och fluffigt. Tillsätt färskosten och kokosmjölken och vispa snabbt ihop till en slät frosting.

Ihopsättning:
Lägg det gula bottnet på ett tårtfat. Bred ut lite frosting på bottnet och spritsa runt kanten med frostingen. Bred ut lime curd i mitten och strö på lite svarta vinbär. Lägg på det ofärgade bottnet och gör likadant igen. Lägg till sist på det rosa bottnet och spackla hela tårtan med frostingen. Gör först en s.k "crumb coating", alltså ett tunt lager frosting så att smulorna fastnar. Låt frostingen stelna till sig lite i kylskåpet. Spackla ett nytt lager frosting. För att göra dekorationen runt tårtan är det bara att spritsa små "bollar" på rad från toppen till bottnet. Dra ut "bollarna" med baksidan av en sked och spritsa sedan på nytt nya "bollar" så att de överlappar de andra en aning. Fortsätt göra på samma satt tills du kommit hela tårta runt.

Mello-loggan gjorde jag som sagt av kristyr och smält socker. Jag gjorde en vanlig, rätt så styv kristyr på florsocker och äggvita och spritsade sedan konturerna av loggan genom att ha bilden under ett bakplåtspapper. Det smälta sockret gjorde jag genom att koka ihop;
1 dl strösocker
1/4 dl florsocker
1/2 dl vatten
ca 1/4 dl glukos
valfria pastafärger

till 152°c. Sedan delade jag upp sockret i sex delar och färgade de med respektive färg och fyllde sedan de tomma fälten med sockret och lät det stelna. Lite trixigt, men slutresultatet blir rätt snyggt!




//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar