söndag 2 mars 2014

Semmelsöndagen

... eller fastlagssöndag är det ju idag! Och jag har inte förrän idag ätit en enda semla. Det är ju panik! Fick i alla fall äta min första, efterlängtade semla idag och det var ju på tiden. Och oj vad gott det var! Älskar verkligen semlor.




Det är lite kul det där med hur olika det ändå är i Sverige och Finland med namn och fyllningar på dessa bullar. Fastän jag bor i Finland säger jag alltid semlor, men de kallas för de mesta fastlagsbullar här. Ändå fast jag kallar dessa bullar semlor så är också svenska "frallor" semlor för mig, så det finns ju olika betydelser. Det kan ju bli lite krångligt med det då ibland när man kan missförstås.
En annan sak är det här med fyllningen. För mig (och säkert de flesta) så är det ju absolut ingen tvivel om att semlor ska fyllas med mycket mandelmassa (gärna blandat med inkråmet) och pudras med massor av florsocker, men fastlagsbullar i Finland är ofta fyllda med sylt och grädde + att man strör pärlsocker på toppen. Det är ett stort nej för mig, men smaken är ju helt olika. Jag tycker bara att det inte kan kallas för semlor då, det är åtminstone inga riktiga sådana.




Vad än de kallas för av er, så får ni här mitt recept på semlor/fastlagsbullar;

Semlor:
blir ca 13 st medelstora bullar av receptet

25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten, 37-gradigt
1 dl strösocker
1 nypa salt
1 ägg
1/2 msk kardemumma
75 g mjukt smör
10 - 12 dl vetemjöl

ägg till pensling

Fyllning:
hemgjord mandelmassa (recept HÄR)
en skvätt mjölk
inkråmet från bullarna

vispad grädde (4 - 5 dl behövs för ca 13 semlor)

florsocker till garnering

Smula jästen i en bunke med vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt alla ingredienser förutom mjölet. Ha i mjölet, lite i taget, och knåda till en fin deg som släpper från kanterna och inte kladdar längre. Jag kör degen i min KitchenAid, men förstås går det också att knåda den för hand. Låt jäsa i bunken, täckt med bakduk, ca 20 min. Stjälp upp degen på mjölat bord och dela degen i mindre bitar. Väg gärna dem för att få lika stora bullar. Mina vägde 76 g/bulle. Rulla till släta bullar och lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper, kom ihåg mellanrum så de inte jäser ihop i varandra! Sätt ugnen på 225°c. Låt jäsa under bakduk på ett någorlunda varm ställe ca 40 min. Tiden beror lite på temperaturen.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen 10 min, tills de fått gyllenbrun färg.
Låt bullarna sedan svalna.





Gör under tiden mandelmassan, om du inte använder köpt. Skär av ett lock på bullarna och gröp ur lite av bullarna. Spara inkråmet. Blanda mandelmassa med inkråm och mjölk tills du får en bra konsistens på fyllningen. Lägg fyllningen i en spritspåse och spritsa mandelmassefyllningen i hålen.
Vispa grädden och spritsa sedan grädden på bullarna. Jag använder mig utav en stängd stjärntyll. Lägg på locket på varje semla. Pudra till sist på mycket florsocker!

































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar