onsdag 17 juli 2013

Temavecka: Klassisk blåbärspaj

Blåbärspaj, en helt vanlig blåbärspaj är något som är ett måsta på att baka av sommarens blåbär, tycker jag alltså. Fast det är så vanligt, så enkel i smaken, är det ändå bara så himla gott år ut och år in.
Jag har två sätt jag brukar göra min blåbärspaj på. Antingen gör jag en blåbärssmulpaj med blåbär i botten och havregrynssmulor ovanpå. Eller så gör jag som jag gjort här. Mördeg i botten, blåbär blandat med socker och potatismjöl som fyllning och mördeg ovanpå, antingen i form av remsor eller i någon annan kul form.





















Klassisk blåbärspaj:
1 stor paj

Mördeg:
150 g smör (lite mjukt)
3 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
1 krm bakpulver

Fyllning:
5 dl färska blåbär
3 msk strösocker
3/4 dl potatismjöl

Sätt ugnen på 175°c.
Gör mördegen genom att blanda ihop allt snabbt i en köksmaskin eller blanda ihop för hand.
Spara 1/4 av degen och tryck ut resten av degen i en pajform, ändå upp till kanten. Blanda ihop blåbär, socker och potatismjöl i en skål och häll ut i pajskalet.
Kavla ut den sparade degbiten och ta antingen ut figurer med en pepparkaksform eller skär remsor utav degen med en krus
Lägg degen ovanpå blåbären. Grädda i mitten av ugnen ca 30 min.






















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar