onsdag 3 juli 2013

Fröknäcke

Fröknäcke är ganska "känt", speciellt bland de som äter LCHF. Ja, nu behöver man ju inte äta lågkolhydratskost bara för att baka det här fröknäcket. Det är riktigt gott att laga och äta, annars bara. Här hemma tog det slut väldigt snabbt kan jag säga, omåttligt populärt var det.
Jag, ska man säga, hann bara testa det här fröknäcket med lite smör och vanlig hushållsost på, men jag kan tänka mig att det är riktigt gott med någon god ost på (getost, brie, mögelost) och en klick marmelad. Alltså är de perfekta för ostbrickan!  
Det går att blanda i lite olika frön, allt vad man hittar. Det är bra "skåprensning". Jag använde mig utav solrosfrön och sesamfrön, det var det ändå jag hade hemma för tillfället. 






















Fröknäcke:
1 plåt

1/2 dl havregryn
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
1 msk fiberhusk
2 dl vatten
2 msk olja
salt

Sätt ugnen på 160°C. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Rör ner oljan. Koka upp vattnet och häll över blandningen. Rör om och låt stå en minut så att fiberhusket tjocknar. Konsistensen kanske kan verka lite konstig på massan när det tjocknat, men var inte orolig, det blir bra! Häll ut degen på en plåt klädd med bakplåtspapper. Kavla ut till en tunn, tunn platta. Grädda i mitten av ugnen, ca 40 min. Om man vill kan man stänga av ugnen när det är klart och låt knäcket torka ytterligare lite på eftervärme. Det får ju inte vara segt. 






















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar