torsdag 3 januari 2013

Bortglömda tårtor...

Kom plötsligt på när jag satt och tittade på fotografier i datorn att jag aldrig visat er någon närbild på mina konfirmations/födelsedagstårtor, och inget recept. Så nu kommer receptet här, bättre sent än aldrig, 5 månader för sent :)
Tårtbottnets och hallonmoussens recept kommer från bloggen Baka baka liten kaka och tårtbottnet är ett lika delar - recept. När jag gjorde två tårtor så dubblade jag receptet på hallonmoussen, men om du bara gör en tårta räcker en sats.

Tårtbotten:
Form på 18 cm i diameter - 2 stora ägg
Form på 20 cm i diameter - 3 stora ägg
Form på 24 cm i diameter -  4 - 5 stora ägg
Form på 26 cm i diameter - 5 - 6 stora ägg

Knäck äggen i ett glas och häll i socker och mjöl i varsit glas. Socker- och mjölmängden ska vara lika mycket som äggen. I mjölglaset blandas också i bakpulver; 1 tsk bakpulver till 2 - 3 ägg, 1 1/2 tsk bakpulver till 4 - 5 ägg och 2 tsk bakpulver till 6 ägg.

Sätt ugnen på 175°c. Vispa ägg och socker länge så att det blir riktigt vitt och pösigt. Blanda sedan ner mjölet försiktigt. Häll smeten i en smord och bröad form och grädda på nedersta falsen (20 min för 2 ägg, 25 - 30 min för 3 - 4 ägg, 35 - 40 min för 5 - 6 ägg). Kakan ska kännas torr när den är klar. Låt bottnet stå och svalna i ca 15 min i formen innan man stjälper upp den på sockrat bakplåtspapper.

Hallonmousse:
200 g frysta hallon (ska upphettas i 90 °c, ca 2 min innan de används!)
en knapp dl florsocker
100 g färskost
4 gelatinblad
2 dl grädde

Koka upp de frysta hallonen, låt koka 2 min. Passera hallonen genom en sil och låt svalna en stund. Blanda ca hälften av hallonmoset med färskosten. Blötlägg gelatinbladen. Vispa grädden. Smält gelatinbladen i andra hälften av hallonmoset, låt svalna en stund och blanda ner i hallon-färskostgrädden och blanda till sist ner den vispade grädden. Låt stelna en stund i kylskåp innan du fyller tårtan.

Vit chokladfluff:
180 g vit choklad
3 dl grädde

Värm upp grädden och hacka under tiden chokladen. Låt inte grädden koka. Häll ner chokladen och rör om tills chokladen smält. Häll upp i en skål och låt stelna i kylskåpet minst 5 timmar, gärna över natten. Vispa sedan upp till den konsistens du vill ha.

Dela tårtbottnet i tre delar. Lägg ena bottnet i en form med löstagbar kant, klädd med plastfolié, och bred/spritsa på valfri fyllning (t.ex vit chokladfluff). Lägg på det andra bottnet och bred/spritsa på hallonmoussen, lägg på det sista bottnet och täck med plastfolién från kanterna. Lägg på någon tyngd, t.ex en mjölk eller ett smörpaket och låt stå över natten i kylskåpet. Stjälp upp tårtan på ett kakfat och spackla med smörkräm. Receptet finns HÄR. Kavla ut marsipan eller SP till en så stor bit att det täcker tårtan (+ kanterna), tänk på att det måste komma lite SP runt kanten också. Lägg biten på tårtan och stryk med handen så att du inte får några skrynklor. Stryk gärna med en smoother till sist så att tårtan blir helt slät. Dekorera tårtan som du vill. Jag hade bokstavsmått som jag tryckte ut bokstäver med och "limmade" fast på tårtan, blommor av SP med sockerpärla i mitten, 15 av SP som jag doppade i strössel, en bibel och ett kors som jag täckte med guldpärlor.



















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar