lördag 22 december 2012

Chokladdoppad lakritskola med flingsalt

I år har jag gjort tre sorters julgodis; skumtomtefudge, rocky road och chokladdoppad lakritskola med flingsalt. Alla riktigt, riktigt goda! Om man lagar dem kommer de säkert bli en hit på godisbordet :)

Men nu tänkte jag tala om lakritskolan. Testade dom i år för första gången och hade höga förväntningar efter att jag läst på massvis av bloggar att dom är SÅ goda! Och dom slog mina förväntningar, dom är verkligen SÅ goda. Det här är någonting man måste testa om man är en vän av choklad och lakrits. Saltet ger den där sista "touchen" på godiset, pricken över i:et. Kolan smakar lite som Kick.
Receptet kommer från Johanna Westmans fina bok "Julgodis - för små och stora sockerbagare".

Chokladdoppad lakritskola med flingsalt:
(det står ca 60 st i receptet, jag fick 40 st)

3/4 dl turkisk peppar
3 dl strösocker
3 dl vispgrädde
1 dl sirap (jag använde DanSukkers Cane Syrup)
1 msk kakao
2 tsk smör

200 g mörk choklad
flingsalt

Klä en rektangulär/fyrkantig form med bakplåtspapper (ca 20x20 cm).
Krossa karamellerna i en mortel eller genom att banka med t.ex en kavel på karamellerna.
Blanda grädde, socker, sirap, kakao och turkisk peppar i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka kraftigt utan lock tills en termometer visar 117-120°c eller tills smeten klarar ett kulprov*. Det tar ca 15 min i en vid gryta. Rör om då och då.
Rör ner smöret och häll kolan i formen. Ställ kolan kallt att stelna.

Smält chokladen i mikron eller i ett vattenbad. Skär eller klipp kolan i fyrkantiga bitar och doppa varje bit i smält choklad. Lägg på ett bakplåtspapper och strö över lite flingsalt. Låt sedan stelna.

*Kulprov: Häll lite av kolasmeten i ett glas med kallt vatten. Om det går att rulla till en kula är smeten klar. Om inte, koka en stund till och testa på nytt.







































Bild från min Instagram.

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar