fredag 28 september 2012

Marmorerade kakor

En dag var jag sugen på att baka något och satt och tänkte på vad jag skulle baka. Då kom jag och tänka på marmorerade brownies och marmorerad cheesecake. Det blir ju så snyggt när man gör ett marmorerat mönster med choklad där på!
Jag ville baka småkakor (jag älskar ju att göra småkakor!) och kom då på ideén att göra marmorerade småkakor. Jag tycker att det blev riktigt bra, om jag får säga det själv :)
Här kommer receptet så att också ni kan testa detta;



















Marmorerade kakor
ca 12 st

Chokladmördeg:
2 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
1/2 msk kakao
1 nypa flingsalt
50 g smör
1/2 - 1 msk kallt vatten

nougat (t.ex odense)
mörk- eller vit choklad (tror att mjölkchoklad är lite för ljus för nougaten)

Gör så här:
Sätt ugnen på 200°c. Blanda de torra ingredienserna i en skål och tillsätt smöret (skärt i små bitar). Nyp ihop med fingertopparna till en lite smulig deg, tillsätt lite kallt vatten och blanda/knåda till en fast deg. Låt degen vila i kylskåpet en stund.
Kavla ut mördegen till en platta och ta ut kakor ur degen med hjälp av ett medelstort glas eller ett runt mått. Lägg kakorna på en plåt klädd med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.
Under tiden kakorna gräddas: Smält nougaten och chokladen (skilt i olika skålar) i mikron eller över ett vattenbad. Låt kakorna svalna och bred på nougaten. Ringla över lite choklad och gör ett marmorerat mönster med tandpetare. Låt nougaten stelna.



















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar