torsdag 6 september 2012

Macarons med jordgubbstryffel

De här makronerna eller macaronsen (hur säger man egentligen macarons i plural?!) gjorde jag också till min konfirmation. Dom verkade också vara omtyckta och tog nästan slut ganska snabbt! Jag färgade mina ljusrosa med pastafärg. Pastafärg är den bästa färgen att färga macarons med tycker jag. Använde första gången jag gjorde macarons karamellfärg, men eftersom det är så utspädd och tunn vätska/färg blir marängen en aning lösare därför och så ger karamellfärgen en blekare färg när dom är färdiggräddade. Pastafärgen ger en stark, fin färg!
Som fyllning blev det den här gången en jordgubbstryffel som jag hittade i Mia Öhrns nyaste bok "Macarons, cupcakes, cake pops och andra söta bakverk". Riktigt gott, men tycker ändå att det blev en aning för svag jordgubbssmak. Skulle kunna ha varit mer av jordgubbarna kanske.
Receptet på "macaronsen" kommer från den fina bloggen Call me cupcake!
En sak till, i receptet står det att äggvitan ska stå i rumstemperatur ett dygn före användning, jag gjorde inte det och det blev lika bra! Alltså behöver man inte ha rumstempererade äggvitor utan det går bra med kylskåpskalla.

Macarons:
100 g mandelmjöl (eller så maler du mjölet själv)
110 g äggvitor (ca 3 st)
200 g florsocker
4 - 5 msk strösocker
ev. färg (pastafärg eller karamellfärg)

Blanda mandelmjöl och florsocker. Sikta några gånger så att det blir en klumpfri blandning.
Vispa äggvitan med elvisp. När äggvitan börjar skumma, tillsätt strösockret, en matsked i taget.
Fortsätt vispa tills marängen är tjock, fast och glansig. Häll i mandelblandningen och färgen i marängen och rör om försiktigt med en slickepott. Smeten ska inte vara för hård och inte för lös. Om du vill prova om smeten har bra konsistens, klicka ut lite på ett bakplåtspapper. Klicken ska sjunka ut och få en slät yta, är den toppig så rör lite till i smeten. Fyll en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar på ett bakplåtspapper. Låt dem vila minst en timme på plåten, så att de bildar ett "skinn" på ytan. Känn försiktigt på ytan för att se att de inte är kladdiga. Värm ugnen till 150°c och grädda i ca 10 min.
Ta ut makronerna och låt svalna ett tag på plåten.

Jordgubbstryffel/jordgubbskräm:
125 g vit choklad
100 g jordgubbar, färska eller frysta och tinade
finrivet skal av 1 citron
2 tsk honung
2 msk vispgrädde

Mixa jordgubbarna fint. Koka upp dem i en liten kastrull och låt puttra 5 - 10 min eller tills ca hälften av vätskan har kokat bort. Väg upp och kontrollera, du behöver 50 g reducerad jordgubbspuré.
Bryt chokladen i mindre bitar. Värm försiktigt alla ingredienser till krämen i en liten kastrull på spisen. Rör om då och då, och dra kastrullen från värmen när chokladen har smält och krämen ser jämn och fin ut. Låt den stelna i kylen någon timme.
Ta försiktigt bort macaronshalvorna från bakplåtspappret och para ihop halvorna så att dom är lika stora. Bred eller sprita lite kräm på ena halvan och tryck försiktigt på den andra. Gör så med resten.



















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar