onsdag 11 juli 2012

Limecupcakes med jordgubbar och whipped cream frosting

Dom här cupcakesen bakade jag faktiskt i våras och har helt glömt bort. Satt och tittade på bilder jag tagit och så såg jag plötsligt dom här! Men nu ska jag skriva ett recept på dom. Riktigt goda och enkla cupcakes som är somriga med jordgubbar och lime. Har hittat en ny favoritfrosting, whipped cream frosting. De här frostingen med vispad grädde blir mycket fluffigare och lättare tycker jag än den vanliga cream cheese frostingen. Den kan lätt bli för "tung" och söt med mycket philadelphiaost, smör och florsocker i...

Limecupcakes med jordgubbar och whipped cream frosting:
12 st cupcakes

Muffinssmet:
3 ägg
2 dl strösocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
skal och saft av 1 lime

150 g jordgubbar

Whipped cream frosting:
3 dl vispgrädde
200 g philadelphiaost
3 dl florsocker
1 tsk vaniljpulver (eller vaniljsocker)

Dekoration:
sockermassa eller marsipan
strössel

Sätt ugnen på 175°c. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser i en skild skål. Häll i smör och mjölk i äggsmeten och tillsätt de torra ingredienserna. Riv i skalet av 1 lime och pressa i saften. Rör om till en slät smet. Häll smeten i muffinsformar (som är ställda i en muffinsplåt) och grädda i mitten av ugnen i ca 15 min.
Skär jordgubbarna i små bitar. Gröp ur ett hål i muffinsarna när de är färdiggräddade och har svalnat lite. Fyll med jordgubbarna och tryck på "hatten".


















Whipped cream frosting:
Vispa grädden hårt (men inte så länge att det blir smör av allt!). Blanda philadelphiaost, florsocker och vaniljpulver slätt i en skål. Blanda ihop grädden och färskostblandningen. Vispa snabbt ihop frostingen (men bara jättesnabbt, annars kan den bli lös). Spritsa frostingen på dina muffins. Dekorera enligt tycke och smak. Jag har dekorerat med lite strössel och fjärilar av sockermassa.



















//Matilda

2 kommentarer: