fredag 18 maj 2012

Spenat- och getostpiroger

Spenat- och getostpiroger, det var det andra jag bakade av smördegen för en tid sedan. Och det här blir väldigt mumsiga piroger. Om man älskar getost (som jag!) är det här något för en. Det här är en ganska "liten sats", men man kan ju förstås öka ingrediensmängderna.
Blir ca 7 - 8 (ganska små) piroger

Spenat- och getostpiroger:
1/4 lök
50 g färsk spenat
smör, salt & vitpeppar
ca 3 smördegsplattor
några skivor chevré/getost
ägg till pensling

Sätt ugnen på 225°c. Finhacka löken och och spenaten. Stek i en klick smör. Salta & peppra. Kavla ut smördegen. Skär i kvadrater. Lägg en sked spenatfyllning på varje kvadrat. Lägg en bit getost på och vik över från kant till kant så att det blir en triangel. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, nagga några gånger med en gaffel och pensla med lätt uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min. 




















//Matilda

2 kommentarer:

  1. Så gott det låter! Jag hade tänkt göra nässelpiroger men alldeles glömt bort detta, nu blev jag påmind igen, tack för det!
    :-)

    SvaraRadera
  2. Lisa: tack, det var kul!
    Tina: ja, det var väldigt gott och nässelpirogerlåter mycket gott det med!

    SvaraRadera