söndag 3 juli 2011

Havrekakor med choklad

Jag "testbakade" havrekakor med choklad idag för att jag har tänkt laga en kakmix och ta med när vi far på resa! Att laga "kakmixar" och ta med när man far på semester, i husbilen/vagnen, stugan är väldigt behändigt för det ända man behöver göra är att blanda de torra ingredienserna i en burk. När man sedan ska baka kakorna så tillsätter man bara de "våta" ingredienserna (t.ex mjölk, vatten, smör, ägg eller vad det nu ska vara i smeten) och bakar ut och gräddar kakorna. Lätt som en plätt! :) I mina havrekakor hällde jag i lite hackad mörk choklad och kakorna blev väldigt goda och lite "seg-hårda".
Havrekakor med choklad (ca 16 st)
150 g mjukt smör
1 3/4 dl strösocker
5 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
50 g mörk choklad (man kan gärna tillsätta lite mer choklad eftersom det är gott med mycket choklad i kakorna! :)

Sätt ugnen på 200 °c. Vispa/blanda smöret och sockret krämigt. Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke (havregryn, vetemjöl & bakpulver). Tillsätt de torra ingredienserna och den hackade chokladen och blanda. Rulla medelstora kulor av degen och lägg dem på en plåt täckt med bakplåtspapper. Platta till kakorna något. Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 10-12 min. Kakorna kan se lite tjocka ut när du gräddar dem, men de sjunker ner och blir plattare när de kommit ut ur ugnen och svalnat.



















//Matilda

2 kommentarer: