fredag 26 augusti 2016

Hallon- och kokosmazariner

Jag har börjat studera till konditor nu och är inne på min andra vecka på skolan. Det är verkligen så himla kul, mycket bakning och bra lärare vilket alltid uppskattas! Det är förstås mycket basgrejer nu i början, mer på bagerisidan, alltså en hel del olika bröd, bullar och munkar, men kan knappt vänta tills vi börjar med konditoriproduktena också! Ser i alla fall framemot de två åren jag ska studera på skolan och är säker på att jag kommer lära mig SÅ mycket under tiden.
_______________________________________________________________

För att gå tillbaka till receptet jag tänkte dela med mig av - det är hallon- och kokosmazarinerna jag talade om i mitt senaste inlägg. 
Hallon och kokos är en underbar kombination och tillsammans med mandel i fyllningen och chokladganache på toppen blir det ljuvliga mazariner det här! 

Du kan ju förstås använda andra bär än hallon också. Blåbär och kokos är himla gott, jordgubb och kokos likaså.

Om du inte äger avlånga mazarinformar kan du ex. använda runda aluminiumformar istället.




Hallon- och kokosmazariner:

Mördeg:
2 1/2 - 3 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
75 g smör
1 äggula

Lägg alla ingredienser i en bunke och kör snabbt ihop till en fast deg. Tryck ut degen i mazarinformar och jämna till kanterna.

150 g mandelmassa
50 g mjukt smör
1 ägg
2 msk strösocker
1 1/2 dl kokosflingor

Riv mandelmassan och vispa ihop med resterande ingredienser till en slät smet. Fyll en spritspåse med fyllningen. Sätt ugnen på 175 grader.

ca 3 dl färska eller frysta hallon
Blanda hallonen med 1 - 2 tsk vetemjöl om du använder frysta hallon.

Lägg hallon på bottnet och spritsa på fyllningen, ca 3/4 av formen. Grädda i mitten av ugnen ca 30 min. Fyllningen ska ha stannat och blivit gyllenbrun. Låt mazarinerna kallna.

Chokladganache:
1/2 dl vispgrädde
75 g mörk choklad
en klick smör

Hacka chokladen och lägg i en skål. Koka upp grädden och slå den över chokladen. Låt stå några sekunder och rör sedan om så all choklad smälter. Klicka i smöret och rör till en slät ganache. Låt ganachen tjockna i rumstemperatur någon timme med plastfolie över.

Till dekoration:
färska bär, ex. röda vinbär
kokosflingor
florsocker

Spritsa eller bred chokladganachen över mazarinerna och dekorera med ex. färska bär, kokosflingor och lite florsocker.




//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar