lördag 27 februari 2016

Snickerscheesecake

Det är inte ofta jag äter köpegodis, men när jag väl köper vid vissa tillfällen är snickers en favorit. Kola + jordnötter kan liksom aldrig gå fel! 

Varför inte kombinera ihop cheesecake och snickers tänkte jag? Båda två är fantastiskt goda, ihop måste det bli gott x1000.




Och så rätt jag hade. Ni förstår verkligen inte hur galet gott detta är! Lova mig att du testar detta när du får chansen?! Okej, bra. Här är receptet;

Snickercheesecake:
18 cm i diameter

Botten:
14 st oreokakor
30 g smör

Cheesecake:
400 g färskost
2 ägg
1 dl strösocker
1 dl vispgrädde
2 msk majsstärkelse (maizena)
3 snickers, delade i små bitar

Sätt ugnen på 175°c. Skrapa bort fyllningen från oreokakorna och mixa de sedan till små smulor. Smält smöret och blanda ihop med kaksmulorna. Lägg ett bakplåtspapper i bottnet på en springform, 18 cm i diameter, och tryck sedan ut kaksmulorna med fingrarna, ända upp till kanten. Förgrädda i ca 10 min. Gör under tiden cheesecakesmeten. Blanda ihop färskosten med ägg, socker, grädde och maizena i en skål till en slät smet. Rör ner snickersbitarna. Fyll formen med cheesecakesmeten och grädda sedan i mitten av ugnen ca 1 h. Mot slutet kan du behöva täcka cheesecaken med aluminiumfolie om den börjar bli för mörk. Låt cheesecaken kallna och låt stå i kylskåpet över natten.

Dekoration:
ca 1 dl vispgrädde
kolasås (recept nedan)
1 snickers, delad i 8 bitar

Kolasås:
3/4 dl grädde
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl strösocker

Gör kolasåsen genom att koka ihop grädde, sirap och socker i en kastrull. Låt koka några minuter till en gyllenbrun kolasås och låt svalna. 
Vispa grädden. Spritsa grädden på cheesecaken, ringla över kolasås och avsluta med att lägga på snickersbitarna. 




























//Matilda

2 kommentarer:

  1. Så himla fin! Den hade jag gärna velat provsmaka, hihi 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Du skulle älska den, lovar :)

      Radera