onsdag 16 december 2015

Soft gingerbread cookies

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle kunna kalla dessa kakor på svenska? Mjuka pepparkakssmakande kakor? Nåväl, vad de än nu heter är det helt enkelt lite mjuksega kakor som smakar pepparkakor eftersom jag rört ner lite pepparkakskryddor. Jag har även rullat dem i strösocker före gräddning, vilket ger en fin yta och lite "knaprighet". Goda kakor tillsammans med lite glögg eller ett glas julmust!




Soft gingerbread cookies:

100 g smör
1 dl strösocker
1/2 dl mörk sirap
1 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 tsk kanel
1/4 tsk kardemumma
3/4 tsk ingefära
1/2 tsk nejlika

strösocker till rullning

Sätt ugnen på 200°c. Vispa smör, socker och sirap fluffigt. Tillsätt ägget och vispa snabbt ihop. Blanda alla torra ingredienser i en skild skål och rör ner i smörblandningen. Rör till en deg. Rulla degen till kulor och rulla dem i socker. Lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 10 - 15 min. Låt svalna. 































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar