söndag 17 november 2013

Vaniljpannacotta med stekt äppel och havresmul

Pannacotta är något av en stor favorit hos mig. I alla smaker och former. Man kan ju liksom göra pannacotta av nästan vilken smak som helst, t.o.m salta. Här har jag nu gjort en ganska enkel med smak av vanilj, fast vanilj är ju underbart så det kan ju inte bli annat än gott! Pannacottan toppade jag med äppel jag stekt och så knaprigt havresmul som jag stekte först. Lent, knaprigt, stekta äpplen och vanilj. Låter inte dumt det va?




















När jag hällde upp grädden i glasen sjönk alla vaniljkorn ner till bottnet och samlade sig att så det blev helt svart, fick tips på instagram om att låta grädden stå först en stund och lite tjockna före man häller de i glasen. Då hindrar man vaniljen från att sjunka ner.




















Vaniljpannacotta med stekt äppel och havresmul:
6 port.

6 dl grädde
ca 2 dl strösocker
3 gelatinblad
1 1/2 tsk vaniljpulver (eller 1 vaniljstång)

Stekta äpplen:
3 äpplen
en klick smör att steka i
kanel
kardemumma

Havresmul (allt kommer inte behövas så man kan halvera receptet):
40 g smör
1/4 dl strösocker
2 dl havregryn
1 tsk kardemumma

Lägg gelatinbladen i blöt i minst 5 min. Koka upp grädden med socker och vanilj. Krama ur vattnet ur gelatinet och låt det smälta i den varma grädden. Låt grädden stå en stund och häll sedan upp i glas/dessertskålar. Låt stelna i kylskåpet minst 4 timmar, helst över natten.

Under tiden:

Steka äpplen:
Tvätta, skala och tärna äpplena. Låt smöret smälta i en stekpanna, ha i äpplena och stek tills äpplena blivit mjuka. Tillsätt kanel och kardemumma och rör om så att alla äppelbitar täcks av kryddorna. Häll upp i en skål och ställ åt sidan. Om du gör det här i förväg, kan man om man vill hetta upp dom lite snabbt i micron före servering eller så steker du äpplena precis för du ska servera dem.

Havresmul:
Smält smöret i en stekpanna och tillsätt sockret. Ha i havregrynen och låt de få lite färg och bli knapriga. Akta så de inte bränns! Krydda till sist med kardemumma. Häll också upp i en skål och låt kallna.

Före servering:
Ta fram pannacottan, toppa med en sked stekta äpplen och strö över lite havresmul. Servera!




















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar