måndag 24 juni 2013

Yoghurtglass med flädersmak och smultronsås

Nu är verkligen den bästa glasstiden här! Solen skiner, man kanske är på semester och vad passar inte då bättre än en härlig, svalkande glass. Åh jag älskar verkligen glass.
Att köpa glass går ju, men helst gör man ju sin egna glass, eller hur?





















Jag har en glassmaskin, men vi har tyvärr ingen frys... Där krockar det lite. Bunken borde ju vara i frysen ett dygn före man gör glassen, men när vi är "fryslösa" måste jag sätta in den i kylskåpet. Där är det inte alls lika kallt, vilket resulterar sig på att glassen blir väldigt, väldigt lös i konsistensen. Lika lös som när man hällde i den, 40 minuter tidigare. Ett stor problem jag har va!
Det finns ju förstås det andra sättet, sätta in glassen i en frys och röra runt några gånger under tiden. Min farmor har en frys som jag brukar sätta in min glass i, en liten en, men det funkar ändå. Så på det sättet får jag ändå någorlunda bra glass :)
För er som har en frys, använd en glassmaskin om ni har! Jag tycker ändå det blir bättre resultat då.





















Ja, den här glassen då. Det är en väldigt god yoghurtglass som har smaken av underbar fläder. Efter midsommartårtan med smakerna jordgubb/fläder kände jag att jag måste hitta på något annat gott med fläder i. Älskar den smaken, det är sommar för mig! Till glassen valde jag att göra en smultronsås.
Vi har ganska så mycket smultron och det mognar måånga varje dag. Vilken lyx!
Om man inte har turen att ha massvis med smultron hemma går det förstås lika bra att använda jordgubbar, hallon eller blåbär. För att nämna några exempel.




















Yoghurtglass med flädersmak och smultronsås:
2 - 3 portioner

Sockerlag:
1/2 dl vatten
1 msk råsocker
1 msk glukossirap eller flytande glukos

2 dl turkisk yoghurt
1 dl vispgrädde
ca 1/2 dl koncentrerad flädersaft

Börja med att göra sockerlagen. Värm upp alla ingredienser till den och låt sockret smälta. Ta bort från plattan och låt sockerlagen svalna.

Blanda turkisk yoghurt, grädde och flädersaft i en skål. Häll i den avsvalnade sockerlagen och rör om. Häll upp glassmeten i en burk med lock som tål frys och låt stå i frysen tills den stelnat. Rör om några gånger under tiden.

ELLER

Häll smeten i en glassmaskin (låt bunken stå i frysen ett dygn i förväg) och låt gå tills glassen fått den konsistens du vill ha. Frys ev. lite om du vill ha den tjockare.

Smultronsås:
1 dl smultron (eller andra bär)
en skvätt vatten, flädersaft, apelsinjuice, citronsaft, limesaft...

Mixa eller mosa smultronen och späd med någon vätska tills det blir en lös sås. Servera till glassen.






















//Matilda

2 kommentarer: