måndag 17 juni 2013

Hemlagad müsli á la Matilda

Frukost är det bästa på hela dagen tycker jag. Ibland kan jag t.o.m längta tills frukosten nästa dag eftersom jag har planerat att laga något gott. Müsli är något som jag alltid gillat, men som jag faktiskt inte ätit på länge nu. Idag bestämde jag mig ändå för att äntligen göra en sats med hemlagad müsli. Vi hade varken torkad frukt eller nötter hemma så det fick bli en lite enklare variant med gryn, frön och kokosflingor. Riktigt gott blev det, utan varken torkad frukt eller nötter. Det behöver ju faktiskt inte vara det, det blev en perfekt frukostmüsli som kommer vara jättegod till en skål med turkisk yoghurt och lite goda färska bär eller frukt.
Müsli á la Matilda helt enkelt!





















Hemlagad müsli:
1 burk

3 dl havregryn
2 dl rågflingor
1/2 dl fibrex
1/2 dl sesamfrön
2 dl kokosflingor
1 dl mandelmjöl
1 1/2 dl vatten
2 1/2 msk olja
ev. 2 msk flytande honung

Sätt ugnen på 225°c. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Tillsätt vatten, olja och ev. honung och rör om. Såhär ska det se ut när den är klar:



















Häll ut blandningen på en plåt klädd med bakplåtspapper och torka i mitten av ugnen, 15 - 20 min. Rör om några gånger under tiden eftersom müslin annars bränns. Låt kallna på plåten och häll sedan upp i en glasburk. Ät med t.ex yoghurt och bär/frukt.























//Matilda

2 kommentarer:

  1. Müsli är fint och himla bra att göra själv. BRa kylskåpsrensning eftersom man egentligen kan ha i lite vadsomhelst. Jag gillar att ha mandel i min, så gott när de är rostade!

    Ha en skön midsommar!

    SvaraRadera
  2. Håller jag med om! Tänkte ha mandel i min, men så var det tyvärr slut så det fick bli lite mandelmjöl :)
    Inte helt samma sak, men går ju bra det med.

    SvaraRadera