torsdag 6 juni 2013

Nationaldagsbakelser

Till att börja med, Grattis Sverige på nationaldagen! Ni kanske förresten undrar vad jag har med Sverige att göra? Jo, min mamma är svensk och jag har mycket släktingar (och familjebekanta) i Sverige, så jag har en koppling till dit.




















Precis som varje år så brukar jag baka något till Sveriges nationaldag. Eller okej, förra året kunde jag inte eftersom jag inte var hemma då, men året före det gjorde jag mina Sverige-cupcakes med dubbelfärgad (blå och gul) frosting.
I år valde jag att göra små bakelser med några klassiska svenska smaker enligt mig. Det blev mördegsbotten, mandelkräm (farligt god) och kardemummakokta rabarber. Alla smaker var riktigt goda ihop kan jag tala om. Smakade sommar. Och rabarbern blev sådär lite knaprig eftersom jag inte kokade den utan bara satte ner den i varm sockerlag. Men mums, testa det här! Behöver ju inte vara till nationaldagen, kan vara vilken sommardag som helst.




















Jo förresten, det blir lite mördeg över om man bara lagar 5 st. Antingen kan man spara den och baka några kakor av den senare eller så gör man några fler bakelser, så många som det räcker. Då måste man också komma ihåg att göra lite mer utav krämen och rabarbern!

Nationaldagsbakelser:
ca 5 st

Mördegsbotten:
3 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
75 g smör
några tsk vatten

Mandelkräm:
1 dl mjölk
1 äggula
1 msk maizena (majsstärkelse)
1 msk strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
1 - 1 1/2 dl mandelmjöl

Kardemummakokta rabarber:
1 1/2 dl vatten
2 msk strösocker
3 kardemummakärnor
2 - 3 rabarberstjälkar

Dekorering:
citronmeliss
florsocker

Sätt ugnen på 175°c. Blanda mjöl och socker i en bunke. Skär smöret i kuber och nyp ihop med mjölet till en smulig deg. Tillsätt lite vatten och blanda ihop till en fast deg. Låt stå i kylskåpet en stund.
Gör rabarbern: Skala rabarbern och skär i ca 3 cm långa bitar (om du gör rektangulära bakelser). Koka upp vatten, socker och krossade kardemummakärnor i en kastrull. Lägg i rabarberbitarna och ta kastrullen från plattan. Låt rabarbern vara i sockerlagen ända tills det är dags att använda dem, så att de hinner bli lite mjuka.




















Gör mandelkrämen: Blanda mjölk, äggula, maizena och socker i en kastrull. Lägg kastrullen på plattan och vispa tills krämen tjocknar. Det går snabbt! Häll upp krämen i en skål. Tillsätt vaniljsockret och låt krämen svalna. Rör sedan ner mandelmjölet och lägg krämen åt sidan så länge.
Smörj aluminiumformar eller gör egna rektangulära formar utav aluminiumfolie. Klä formarna med mördeg, så att det täcker alla kanter. Grädda i mitten av ugnen, ca 12 min. Låt svalna. Dra försiktigt bort folien från bottnarna så att de inte går sönder.




































Lägg krämen i en spritspåse och spritsa kräm i bottnarna. Lägg rabarberbitarna ovanpå krämen (två stycken/bakelse) och dekorera med t.ex citronmeliss och florsocker.























//Matilda

4 kommentarer:

  1. Så gott! Härliga smaker och utseendet är också snyggt! För mig var det ett nytt recept och blev väldigt sugen på att testa. Ska bli målet att baka i sommar! :)

    Kollade även in din header. Så mysig, passade verkligen till bakning. Kul att spritsa också :)

    http://socalluscupcakes.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. Åh tack så mycket! De blev riktigt goda :D Kul om du vill testa dem, berätta gärna hur de blev.

    SvaraRadera
  3. Rabarber är så ljuvligt gott, kan inte få nog av det :) Bakelserna ser så goda ut!

    SvaraRadera
  4. Tack, det var dom :)
    Ja inte jag heller. Det bästa är när den första rabarber dyker upp!!

    SvaraRadera