lördag 15 juni 2013

Aprikosbollar

För ungefär en vecka sedan gjorde jag ett inlägg om de här goda dadelbollarna som dessutom är rätt så nyttiga. Igår kväll testade jag en ny sort, med torkade aprikoser i sig. Det är rätt så gott, alla sorts "bollar" med torkad frukt i sig. Ja, men torkade aprikoser alltså. Det blir en nyttigare variant till det vanliga godiset och det går att äta flera med bra samvete. Jag tycker att de blev himla goda och ganska så fräscha, faktiskt, med aprikoser. Kan tänka mig att det blir gott med all sorts torkad frukt.
Vad finns det nu för sorter? Dadlar, aprikoser, plommon, russin, sedan finns det ju torkade tranbär, blåbär och ja... en hel del. Det är bara att experimentera lite helt enkelt!




















Det här receptet är inte så exakt. Jag gjorde bollarna snabbt på kvällen, det blev lite på en höft så i receptet skriver jag "en näve". Man får ta så mycket som man tycker ser bra ut, beroende på hur många bollar man vill ha. Jag fick ca 9 st aprikosbollar.
En näve, jag har ju inte så stor "näve" så man kan ju tänka sig att det skulle vara där runt 1 dl.


















Aprikosbollar:
ca 9 st

1 näve torkade aprikoser
en liten skvätt vatten
1 näve hel sötmandel
ca 3 msk mandelmjöl
1 näve kokosflingor
ev. 1 krm kanel

Mixa först ihop de torkade aprikoserna med en liten liten skvätt vatten så att det blir en kladdig massa. Tillsätt resterande ingredienser och mixa ihop till en slät massa. Rulla små bollar och förvara i kylskåpet före servering. Om man vill kan man rulla bollarna i kokosflingor eller hackad mandel, men det är inget nödvändigt.




















Fredagsmys; äppel, te och mina aprikosbollar!


















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar