söndag 16 juni 2013

Thumbprint cookies med kola och flingsalt

En dag som denna då regnet bara öser ner är den absolut bästa sysslan bakning, förstås!
Jag har länge varit sugen på att testa thumbprint cookies. Om man skulle översätta det till svenska skulle det väl bli... fingerkakor. Fast det är ju savoiardikakor. Men det är som en amerikansk variant av hallongrottor kan man säga. Fast utan hallonsylt då.
Kakorna är väldigt enkla att laga tycker jag och så går dom att fylla med mycket gott. Jag valde kola eftersom jag fullkomligt älskar kola! Det skulle säkert också vara gott att fylla dom med någon god (gärna hemlagad) sylt, smörkräm, frosting eller kanske marshmallowsfluff? Sött och gott.




















Kola, choklad och salt är en gudomligt god smakkombination. Om du inte testat det, testa!



















Kakorna ska egentligen vara lite mörkare och ha mer chokladsmak. Jag hade inte 1 msk kakao hemma, det tog plötsligt slut så mina blev lite ljusa, goda ändå.

Thumbprint cookies med kola och flingsalt:
ca 11 st kakor

50 g mjukt smör
1 dl strösocker
1/2 ägg
3 dl vetemjöl
1 nypa salt
1 msk kakao
1 tsk bakpulver
ev. en skvätt mjölk

kolasås (jag kokade min så att den blev lite tjockare, då gick det att rulla kulor utav den)
flingsalt

Sätt ugnen på 200°c. Vispa smör och socker krämigt. Tillsätt ägget och vispa lite till. Blanda de torra ingredienser och rör ner i smöret. Blanda till en fast deg. Tillsätt ev. en skvätt mjölk.
Låt degen vara, inplastad, i kylskåpet en stund. Ta ut och rulla degen till en längd. Dela i ungefär 11 bitar och rulla till kulor. Lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper. Platta till kulorna en aning med handen. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Ta något föremål med rund ända och tryck en grop i kakorna direkt när de kommit ut ur ugnen.






















Låt kakorna svalna lite och fyll gropen med kolasås. Strö över lite flingsalt.






































//Matilda

6 kommentarer:

  1. Vad gott det låter med kola i kakorna, mums!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. bakat dem ikväll, enkla o sjukt goda!

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du gillade dom :) Dom är verkligen sjukt goda. Det är nog kolan som gör det!

    SvaraRadera
  4. Hej! Snubblade över dina fina kakor då jag googlade. Har blivit tokig i choklad, kola och salt! Fantastiskt gott!! Tänkte bara höra om du tror att det går att göra dom med chokladbitar i degen/smeten? Mvh My

    SvaraRadera
  5. Verkligen en av de bästa smakkombinationerna!! Ja, absolut! Det går det nog, men hellre lite mer finhackat än grovhackad eftersom det annars kan bli svårt att rulla snygga kulor av degen om det sticker ut stora chokladbitar :)

    SvaraRadera