måndag 18 mars 2019

Skoleboller med rostad kokos

Skoleboller! Kanske Norges mest älskade bulle? Och det är förståeligt, för det är nog en av mina favoritbullar också! Väldigt simpel, men galet god. Stor luftig bulle (Norge kan det där med gigantiska bullar) fylld med vaniljkräm, toppad med kristyr och doppad i kokos. Jag valde att rosta hälften av min kokos och blandade ihop med lika mycket orostad kokos, för att få något mer smak och för att jag annars tycker bullen kan bli rätt blek.




SKOLEBOLLER med rostad kokos:
ca 15 st

25 g jäst
2,5 dl vatten
95 g strösocker
1 msk mald kardemumma
1 ägg
95 g mjukt smör
ca 550 g vetemjöl
6 g salt

ägg uppvispat med en skvätt vatten och en nypa salt till pensling

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt resterande ingredienser förutom saltet. Kör först på låg hastighet 2 min, tillsätt sedan saltet och kör ca 7 min tills du har en slät, elastisk deg. Lägg upp på mjölat bord och täck med plast. Låt vila ca 10 min. Dela upp degen i 100 grams bitar. Rundriv till släta bullar och lägg på plåt klädd med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 220 grader. Låt jäsa under duk till dubbel storlek. Tryck en fördjupning i bullarna med fingrarna och pensla bullarna med ägg. Spritsa i vaniljkräm. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Låt bullarna svalna något före du dekorerar dem.

Vaniljkräm:
4,5 dl mjölk
1,5 tsk vaniljpulver eller 1 vaniljstång
1,5 dl strösocker
6 äggulor
1,25 dl majsstärkelse
45 g smör

Lägg mjölk och vanilj i en kastrull och låt koka upp. Vispa under tiden ihop äggulor, socker och majsstärkelse. Häll den varma mjölken över äggulorna och vispa ihop. Häll tillbaks blandningen i kastrullen och låt tjockna på medelvärme under konstant vispning. Häll genast upp i skål och låt svalna.

Kristyr:
1 äggvita
1 tsk citronsaft
1 nypa salt
ca 4 dl florsocker

kokosflingor (50/50 orostad kokos + rostad kokos)

Vispa ihop äggvitan med citronsaft, salt och florsocker till en trögflytande kristyr. Kan behövas mer eller mindre florsocker, så börja med 1 dl i taget.

Ta en palett eller liknande och bred på kristyr runt hela bullen. Doppa i kokosflingor, utan att det kommer något på vaniljkrämen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar