lördag 9 mars 2019

Dinkelbriochebullar med mandel-citronkräm och rabarber

Ja men, vi fortsätter väl med lite kulturspannmål. Denna gång i form av dinkel. Tänkte ge er receptet på magiskt goda briochebullar med dinkel jag gjorde förra sommaren. Vända i kardemummasocker. Fyllda med en helt underbar mandelkräm med brynt smör och citronskal. Toppade med rabarber. En tio-poängare!!


Tänk, det är inte alls länge kvar tills man kan börja baka med rabarber. SOM jag längtar!! Och det här är definitivt ett recept att spara fram till att du har de första späda rabarberna i din hand.


Dinkelbriochebullar med mandel-citronkräm och rabarber:
ca 10 st stora bullar

ca 100 g kall mjölk
15 g färsk jäst (eller 6 g torrjäst)
45 g strösocker
3 g salt
1 tsk mald kardemumma
105 g ägg (2 st)
293 g vetemjöl
52 g dinkelmjöl
115 g mjukt smör

strösocker blandat med mald kardemumma till att doppa briocherna i

Lös upp jästen i mjölken i en bunke (använder du torrjäst, blanda det med mjölet istället). Tillsätt resterande ingredienser förutom smöret och kör degen i assistent 4 min på låg hastighet + 10 min på medelhastighet. Tillsätt sedan smöret lite i taget och kör till en glansig och elastisk deg. Lägg degen i en bunke eller plastlåda med lock och låt stå i kylen ca 12 timmar (jag hade min i upp till 17 timmar).

Då degen innehåller mycket smör blir den rätt hård. Ta därför ut degen från kylen en stund i förväg före utbakning. Dela upp degen i 80 grams bitar. Rundriv till släta bullar och kavla sedan ut till runda plättar. Vänd båda sidorna i kardemummasocker. Lägg på plåt klädd med bakplåtspapper och låt jäsa. Gör under tiden mandelkrämen;

Mandelkräm med citron och brynt smör:
150 g mandelmassa
50 g smör
skal från en citron
1 ägg

Bryn smöret och låt svalna något. Vispa ihop mandelmassa, brynt smör och citronskal. Tillsätt ägget och vispa till en slät kräm.

4 - 5 rabarberstjälkar, skurna i några centimeter långa bitar
råsocker
flagad mandel

Ta ett glas eller liknande med platt botten, något mindre än bullen och tryck ner en fördjupning i de färdigjästa bullarna. Spritsa mandelkräm i mitten och lägg på rabarber, 3 - 4 bitar/bulle. Strö på råsocker och mandel. Grädda i 190 grader (varmluft, höj temperaturen med ca 25 grader om du inte använder varmluft) i 10 - 12 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar