onsdag 4 februari 2015

Semmelcheesecake

Med drygt 1 1/2 vecka kvar till fettissöndagen börjar fler och fler semlor dyka upp på internet och instagram. Och med alla semlor kommer också alla semmelvarianter. Alltså andra sorters bakverk, men med semmelsmak helt enkelt! Jag är inte sen att haka på den trenden, faktiskt gjorde jag redan 2013 whoopiesemlor - små och söta. Förra veckan kom jag på en ny variant som jag faktiskt inte sett nånstans än och idag hade jag tid att skapa min egna semmelvariant, en semmelcheesecake. Ja, gott blev det verkligen måste jag säga!! Smakar väldigt likt semlor och då förstår du ju att den är god. Har själv inte ätit någon riktig semla än, det sparar jag till fettissöndag, men det här var en mycket bra "start".






Semmelcheesecake:
ca 7 små

Botten:
5 digistivekex
25 - 30 g smör
1/2 msk kardemumma

Lägg kexen i en plastpåse och slå på med en kavel så de blir till smulor. Lägg smulorna i en skål och blanda med kardemumma. Smält smöret och blanda ihop med kexsmulorna. Fördela kexsmulorna i formarna och tryck till med tummen. Lägg formarna på en plåt.

Fyllning:
200 g philadelphiaost
1 ägg
3/4 dl vispgrädde
1 msk maizena (majsstärkelse)
ca 3/4 dl strösocker
100 g mandelmassa, finriven

Sätt ugnen på 175°c. Blanda alla ingredienser i en skål till en slät fyllning. Häll fyllningen i formarna. Grädda i mitten av ugnen ca 25 min. De ska inte vara kladdiga i mitten. Låt cheesecakesen kallna.

Dekoration:
1 1/2 dl vispgrädde
bullsmulor (recept nedanför)
florsocker

Vispa grädden hårt. Lägg i en spritspåse med stjärntyll och spritsa ovanpå cheesecaken. Smula på lite bullsmulor och strö över florsocker.

Bullsmulor:
2 bullar (vanliga runda)

Sätt ugnen på 150°c. Smula sönder bullarna i grova bitar. Lägg på en plåt och grädda i mitten av ugnen 25 min.
































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar